Communicatie
In 2018 werkten we aan de positionering van IDFA. Communicatiebureau KesselsKramer ontwikkelde een nieuwe visuele identiteit, een manifest en key message: IDFA provokes boundless curiosity, die is vertaald naar een campagne en overige communicatie-uitingen. Hiermee willen we publiek en professionals stimuleren te reflecteren op de wereld om ons heen; documentaires zijn unieke en bijzondere verhalen die ontregelen, aan het denken zetten, inspireren en een creatieve ervaring kunnen bieden. IDFA wil het publiek verrassen en tegelijkertijd ook door het aanbod gidsen op basis van voorkeur, interesse en thema’s.
Vanaf oktober is ons programma gepresenteerd via diverse kanalen en middelen. Zo is de bekendmaking van de verschillende programmaonderdelen dit jaar verspreid over vier momenten. De competitiefilms werden daarbij als laatste onthuld tijdens een grote perspresentatie in De Balie, die ook via een live stream op onze website kon worden gevolgd.
Via ons programmamagazine, dat in een oplage van 300.000 met de Volkskrant wordt meegestuurd, bereiken we jaarlijks een groot publiek dat bestaat uit trouwe IDFA-bezoekers. Dit jaar hebben we meer geïnvesteerd in onze online communicatie (social media, website, app en nieuwsbrieven) om ook een jonger, cultureel diverser publiek te bereiken. Deze groep weet IDFA nu ook te vinden door de events die IDFA maandelijks in samenwerking met partners als de Melkweg, Tolhuistuin en Podium Mozaïek organiseert.
De aandacht voor internationale communicatie richting professionals was een van de speerpunten dit jaar. Zo is er meer geïnvesteerd in online communicatie en pers, wat heeft geresulteerd in een aantal artikelen in toonaangevende internationale media als Variety en Screen International en een groei van onze online kanalen. Daarnaast hebben we een aantal Industry Talks en sessies tijdens het festival geregistreerd via video en podcast, waardoor een gedeelte van het programma ook voor de niet-aanwezige professionals te volgen was.
Publieksbereik: 284.752 bezoeken


38% van het publiek heeft IDFA 5 keer of vaker bezocht
24% heeft 3-5 edities bezocht
38% heeft 1-3 edities bezocht
- Mediapartners
- VPRO festivalbijlage: 152.500 exemplaren
de Volkskrant V-Special: 5.000 exemplaren
De Groene Amsterdammer Special oplage: 34.000 exemplaren
VPRO Inside IDFA op NPO 2: 8 uitzendingen
VICE: 8 artikelen en banners zijn 100.000+ keer bekeken (NL)
de Volkskrant V-Special: 5.000 exemplaren
De Groene Amsterdammer Special oplage: 34.000 exemplaren
VPRO Inside IDFA op NPO 2: 8 uitzendingen
VICE: 8 artikelen en banners zijn 100.000+ keer bekeken (NL)

Publicaties
300,000 Programmamagazines
3,000 Program Guides
12,000 IDFA Journals in 4 edities

Posters
125 A0 posters
1314 A2 posters
175 Mupi's
80 Art Screens
20 Zuilen

Festivaltrailer
89 theaters

Nieuwsbrieven
23,130 abonnees publiek
19,534 abonnees industry
3,405 abonnees onderwijs
2,746 abonnees nieuwe media

Social media
63,105 Facebookvolgers
29,804 Twittervolgers
8,230 YouTubevolgers
8,986 Instagramvolgers

Industry social media
17,237 Facebookvolgers
14,893 Twittervolgers
7,647 IDFA DocLab Facebookvolgers
13,241 IDFA DocLab Twittervolgers