WUR x IDFA

De context: het verhaal van IDFA

De grote meerwaarde van IDFA is dat de documentaires en projecten in een context worden geplaatst. Dat gebeurt door middel van nagesprekken met regisseurs en publiek, reflecties door experts maar ook door verschillende (online) publicaties. Regelmatig zijn er tijdens het festival ook hoofdpersonen uit de documentaire aanwezig voor het inhoudelijke nagesprek.

Een onvergetelijke ervaring

Die context onderscheidt een filmvertoning bij IDFA van een reguliere vertoning en draagt bij tot het evenement dat IDFA is: een arena voor de vertoning van films en het voeren van een debat over maatschappelijke onderwerpen en thema's, waardoor een onvergetelijke ervaring met diepgang en inzichten wordt meegegeven.

Impact WUR x IDFA

In samenwerking met IDFA kan de WUR documentaires selecteren en een randprogramma samenstellen omtrent een bepaald thema zoals het klimaat, de voedselindustrie of duurzaamheid.

Dit kan fysiek of online. Aan de hand van een documentaire of met gebruik van pakkende filmfragmenten. Er kan worden gekozen uit de selectie van het festival, maar ook uit films die in voorgaande jaren zijn vertoond. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een programma samen met bijv. een NGO te hosten zodat het bereik wordt vergroot.

Per documentaire en thema wordt samen met de ervaren programmeurs van IDFA gezocht naar de meest passende verdieping voor elke doelgroep:

  • Bestuurlijke- en politieke stakeholders
  • Zakelijke opdrachtgevers
  • NGO's
  • topalumni, alumni en internationale studenten
  • donateurs

De WUR kan door middel van deze inhoudelijke bijeenkomsten laten zien welke impact het wereldwijd maakt, WUR als merk versterken en het gesprek faciliteren met verschillende doelgroepen en stakeholders.

Referenties

Vele partners werken al jaren samen met IDFA vanwege deze succesformule. Een selectie van partnervoorbeelden:

NGO Oxfam Novib

Al dertig jaar organiseert IDFA samen met Oxfam Novib drie speciale voorstellingen met een verdiepend nagesprek onder de naam Oxfam Novib Selection. Tijdens deze voorstellingen staan de belangrijkste thema's van Oxfam Novib centraal. Oxfam Novib kan voor deze voorstellingen donateurs en belangrijke relaties uitnodigen.

Private Bank InsingerGilissen

Met Insinger Gillissen werkt IDFA al 10 jaar samen aan een programma voor de belangrijke klanten van Insinger Gillissen. Zij krijgen een weekend vol documentaires en verdiepende nagesprekken aangeboden, onder het genot van een hapje en een drankje.

Adviesbureau JBR Zeist

JBR en IDFA werken ieder jaar intensief samen aan een exclusieve voorstelling tijdens het festival met voorafgaand een diner. De keuze van de film onderschrijft altijd een van de kernwaarden van de organisatie. Gedurende het jaar worden inhoudelijke rondetafels discussies georganiseerd voor zakelijke relaties van JBR, inclusief nagesprekken met professoren en filmmakers.

Opinieweekblad De Groene Amsterdammer

In samenwerking met hoodredacteur Xandra Schutte selecteert IDFA 6 films + Q&A's voor de De Groene Amsterdammer Dag. Aanvullend op dit programma verschijnt een uitgebreid opiniestuk in de Groene Amsterdammer tijdens het festival.

Volkskrant

​De Volkskrant & De Volkskrant Magazine Dag zijn twee bijzondere dagen tijdens het festival. De film recensent en Chef VK Magazine selecteren 5 highlights van het festival per dag voor hun lezers en voor het grote publiek.

IDFA heeft oneindig veel bijzondere documentaires vertoond tijdens festivals die de grote thema's van nu raken.

Onderstaand een kleine selectie over films die gaan over klimaatverandering, voedsel(industrie) en duurzaamheid, en films met een kruisbestuiving van kunst, cultuur en duurzaamheid:

Klimaatverandering, voedsel(industrie) en duurzaamheid:

Soyalism

Welke gevolgen heeft de groeiende vraag naar vlees in China voor het Amazonegebied? En waarom worden boeren uit Brazilië naar Mozambique gelokt om daar soja te verbouwen? Op onder meer die vragen probeert deze klassieke onderzoeksdocumentaire het antwoord te vinden. De gehele keten van de varkensindustrie wordt gevolgd. Van enorme sojaplantages in het Braziliaanse regenwoud tot aan hypermoderne slachthuizen in China, waar een woordvoerder trots vertelt dat er maar liefst zeshonderd varkens per uur kunnen worden geslacht. De film beschrijft het systeem zoals dat in de Verenigde Staten ontstond en vervolgens geëxporteerd werd over de hele wereld. Waar bedrijven vroeger slechts één onderdeel van de keten voor hun rekening namen, heeft sinds de jaren zeventig een aantal machtige corporaties langzaam maar zeker de gehele industrie in handen genomen. Van de voedselvoorziening voor het vee, die voornamelijk uit soja bestaat, tot aan de slachthuizen en de distributie van het eindproduct. Door middel van interviews en animaties worden de desastreuze gevolgen voor mens en natuur van die alsmaar toenemende industrialisatie van de voedselindustrie inzichtelijk gemaakt.

Losing Alaska

Een urgent verhaal dat op een tastbare manier de schrijnende gevolgen van de klimaatverandering verbeeldt. Het dorp Newtok in Alaska verdwijnt door stijgende omgevingstemperaturen langzaam in zee. De 375 bewoners van dit prachtige, uitgestrekte, permafrost-gebied leven al jaren met de constante angst om op een dag letterlijk kopje onder te gaan. We zien hoe de Yup’ik volgens de traditionele manier met visvangst en jacht in hun eigen onderhoud voorzien. De constante dreiging is een nachtmerrie voor de bewoners – zo letterlijk de grond onder je vandaan te zien verdwijnen is het scenario van een griezelfilm. “Like a cookie monster eating cookies,” zo omschrijft de 19-jarige Bosco de oceaan die hier gestaag de kust wegvreet. Angstige vragen verdelen het hechte vissersdorp: moeten ze hun gemeenschap gedag zeggen en vertrekken naar een ander deel van de VS? Of verhuizen ze naar stevigere grond verderop? Hoewel we Obama in 2015 tijdens een speech de situatie een ‘wake up call’ horen noemen, lijkt het er vooralsnog op dat de wereld niet wakker ligt van het verdwijnende Newtok.

You Think The Earth Is a Dead Thing

Op Martinique is door het gebruik van pesticiden op bananenplantages veel grond vervuild. De lokale bevolking probeert deze gifcrisis te keren door nieuwe vormen van landgebruik toe te passen die geworteld zijn in traditionele, lokale expertise.

De kruidenteelt is nu een van de manieren waarmee de bevolking van Martinique zich weert tegen de voor de ecologie en volksgezondheid rampzalige gevolgen van het pesticidengebruik op de bananenplantages, die een kwart van het land beslaan. Strijdvaardige boeren ontginnen ook stukken grond om inheemse groenten te kweken volgens lokale methoden en zonder industriële bestrijdingsmiddelen. Tijdens het snoeien, kappen en plukken vertellen deze boeren met veel kennis van de geschiedenis hoe lastig het is om enige biodiversiteit te behouden. De levendige interviews worden afgewisseld met meer poëtische, verstilde opnames van het weelderige groen op het eiland en de traag bungelende, in plastic verpakte, schuldige bananentrossen.

10 Billion - What's on Your Plate?

In 2050 zal de wereldbevolking uit maar liefst tien miljard mensen bestaan. Een enorme groei ten opzichte van de huidige zeven miljard, wat volgens diverse wetenschappers – én de voedselindustrie zelf – gaat bijdragen aan zeer ernstige voedseltekorten. In zijn zoektocht naar oplossingen voor dit nijpende probleem reist filmmaker, bestsellerauteur en zelfverklaard food fighter Valentin Thurn de wereld rond, op zoek naar ecologisch én economisch verantwoorde alternatieven voor de massale wijze waarop het overgrote deel van ons voedsel momenteel wordt geproduceerd. Hij bezoekt onder meer een zadenbank in India, waar de lokale bevolking beweert dat de eigen gewassen veel beter bestand zijn tegen de voortdurende overstromingen dan de gemuteerde gewassen van multinationals als Bayer en Monsanto. In Thailand neemt hij een kijkje bij een insectenboerderij. Ook gaat hij langs bij verschillende privé-initiatieven en stadslandbouwprojecten in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. Alle initiatiefnemers pleiten voor kleinschalige landbouw en het eten van hoofdzakelijk lokaal geproduceerd voedsel, volgens Thurn de enige twee mogelijkheden om de problemen van de toekomst het hoofd te bieden.

Kruisbestuiving: Films op het raakvlak van kunst, cultuur en duurzaamheid

Silence of the Tides

Met schitterende zonsondergangen, een divers dierenrijk en landschappen die twee keer per dag veranderen, heeft het Waddengebied zich veelvuldig bewezen als fotogenieke plek. Toch is het grootste intergetijdengebied ter wereld nog nooit zo adembenemend in beeld gebracht als nu. Regisseur Pieter-Rim de Kroon laat in Silence of the Tides zijn beelden voor zich spreken. Net als in Hollands Licht, waarmee hij in 2003 een Gouden Kalf won, zet hij zijn camera vaak voor een lange tijd op één vaste plek. Betoverende natuurtaferelen levert dat op. Opnamen van verschillende tijdstippen schuiven vrijwel onzichtbaar over elkaar, waardoor een drooggevallen zeebodem in korte tijd verandert in een deinende watermassa. Een geraffineerd geluidsontwerp en het samenspel van verschillende lichtinvallen, maken de magie compleet. Militaire oefeningen, pasgeboren lammetjes, parende oesters; al dit leven trekt intussen commentaarloos aan de camera voorbij. Dieren, mensen en getijden blijven in vier seizoenen komen en gaan. Een prachtig vormgegeven portret van een pulserende natuur, die kijkers uitnodigt om zelf op zoek te gaan naar associaties en betekenis.

Morning Star

Andaboy is een heilig strand in het zuidwesten van Madagaskar. Volgens hun voorouders moet het strand onaangetast blijven, zo zingt een sjaministische muzikant in een trance. De lokale vissers maken zich dan ook grote zorgen als het Australische bedrijf Base Toliara een haven wil gaan bouwen en achtduizend bewoners plaats moeten maken. De vissers hadden al last van de Chinese trawlers die de visstand decimeren en vrezen nu een nog grotere invasie. In het binnenland van Madagaskar zijn de bewoners ook afhankelijk van de visserij: ze maken er kano’s voor de vissers. Zij vechten op hun beurt tegen een groot mijnbouwproject van Base Toliara. Regisseur Nantenaina Lova laat een aantal actievoerders aan het woord, die helder en bevlogen verwoorden wat hun bezwaren zijn tegen de verkoop van hun land aan buitenlandse bedrijven. Tegelijk is Morning Star ook een innemend, observerend portret van de muziekcultuur en het dagelijks leven van de dorpsbewoners. Om de moed erin te houden, noemde visser Edmond zijn kano ‘Aza kivy’: laten we niet opgeven.

Gunda

De gelauwerde Russische regisseur Victor Kossakovsky is vegetariër sinds zijn prille jeugd. Met Gunda vervult hij een langgekoesterde wens: een film maken over varkens. Zonder commentaar of aanzwellende muziek, maar wel met als doel mensen empathie en ontzag voor dieren bij te brengen. Met bijrollen voor extatische koeien en een éénpotige kip ontstond dit in zwart-wit gefilmd eerbetoon aan het dierenbestaan. De kijker wordt ondergedompeld in het dagelijks leven op een idyllische boerderij, waar zeug Gunda en haar pasgeboren kroost invoelend zijn gefilmd op ooghoogte: de opstelling van speciale 360 gradencamera’s in de schuur van de varkens levert intieme en prachtig natuurlijke beelden op. Langzaam maar zeker groeien de biggetjes op – totdat in de laatste tien minuten het sprookje wreed wordt verstoord door de onverbiddelijke werkelijkheid. De aanstekelijke beelden in dit minimalistisch en meditatief monument voor het imposante varken en haar biggen vormen een betoog dat geheel voor zichzelf spreekt.

Duurzaamheid: