image

WUR x IDFA

De context: het verhaal van IDFA

De grote meerwaarde van IDFA is dat de films en projecten in een context worden geplaatst. Dat gebeurt door middel van nagesprekken met regisseurs en publiek, reflecties door experts maar ook door verschillende evenementen en (online) publicaties.

Een onvergetelijke ervaring

Die context onderscheidt een filmvertoning bij IDFA van een reguliere vertoning en draagt bij tot het evenement dat IDFA is: een arena voor de vertoning van films en het voeren van een debat over documentairevormen én maatschappelijke onderwerpen, waardoor een onvergetelijke ervaring met veel diepgang wordt meegegeven.

Wageningen University & Research (WUR) x IDFA

In samenwerking met IDFA kan de WUR programma's cureren omtrent een bepaald thema zoals het klimaat, de voedselindustrie of duurzaamheid bestaande uit verschillende films en/of filmfragmenten. Het programma kan worden aangevuld met verschillende vormen van randprogrammering. Per film/thema kan in samenwerking met IDFA worden gezocht naar de meest passende verdieping.

IDFA heeft oneindig veel bijzondere films getoond tijdens festivals die de grote thema's over klimaat, voedsel en duurzaamheid raken. Onderstaand een selectie:

Silence of the Tides

Netherlands - 2020 - Pieter-Rim de Kroon - 103 min.

Met schitterende zonsondergangen, een divers dierenrijk en landschappen die twee keer per dag veranderen, heeft het Waddengebied zich veelvuldig bewezen als fotogenieke plek. Toch is het grootste intergetijdengebied ter wereld nog nooit zo adembenemend in beeld gebracht als nu. Regisseur Pieter-Rim de Kroon laat in Silence of the Tides zijn beelden voor zich spreken. Net als in Hollands Licht, waarmee hij in 2003 een Gouden Kalf won, zet hij zijn camera vaak voor een lange tijd op één vaste plek. Betoverende natuurtaferelen levert dat op. Opnamen van verschillende tijdstippen schuiven vrijwel onzichtbaar over elkaar, waardoor een drooggevallen zeebodem in korte tijd verandert in een deinende watermassa. Een geraffineerd geluidsontwerp en het samenspel van verschillende lichtinvallen, maken de magie compleet. Militaire oefeningen, pasgeboren lammetjes, parende oesters; al dit leven trekt intussen commentaarloos aan de camera voorbij. Dieren, mensen en getijden blijven in vier seizoenen komen en gaan. Een prachtig vormgegeven portret van een pulserende natuur, die kijkers uitnodigt om zelf op zoek te gaan naar associaties en betekenis.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Gunda

Norway, United States - 2020 - Victor Kossakovsky - 93 min.

De gelauwerde Russische regisseur Victor Kossakovsky is vegetariër sinds zijn prille jeugd. Met Gunda vervult hij een langgekoesterde wens: een film maken over varkens. Zonder commentaar of aanzwellende muziek, maar wel met als doel mensen empathie en ontzag voor dieren bij te brengen. Met bijrollen voor extatische koeien en een éénpotige kip ontstond dit in zwart-wit gefilmd eerbetoon aan het dierenbestaan. De kijker wordt ondergedompeld in het dagelijks leven op een idyllische boerderij, waar zeug Gunda en haar pasgeboren kroost invoelend zijn gefilmd op ooghoogte: de opstelling van speciale 360 gradencamera’s in de schuur van de varkens levert intieme en prachtig natuurlijke beelden op. Langzaam maar zeker groeien de biggetjes op – totdat in de laatste tien minuten het sprookje wreed wordt verstoord door de onverbiddelijke werkelijkheid. De aanstekelijke beelden in dit minimalistisch en meditatief monument voor het imposante varken en haar biggen vormen een betoog dat geheel voor zichzelf spreekt.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Morning Star

Madagascar, Reunion - 2020 - Nantenaina Lova - 77 min.

Andaboy is een heilig strand in het zuidwesten van Madagaskar. Volgens hun voorouders moet het strand onaangetast blijven, zo zingt een sjaministische muzikant in een trance. De lokale vissers maken zich dan ook grote zorgen als het Australische bedrijf Base Toliara een haven wil gaan bouwen en achtduizend bewoners plaats moeten maken. De vissers hadden al last van de Chinese trawlers die de visstand decimeren en vrezen nu een nog grotere invasie. In het binnenland van Madagaskar zijn de bewoners ook afhankelijk van de visserij: ze maken er kano’s voor de vissers. Zij vechten op hun beurt tegen een groot mijnbouwproject van Base Toliara. Regisseur Nantenaina Lova laat een aantal actievoerders aan het woord, die helder en bevlogen verwoorden wat hun bezwaren zijn tegen de verkoop van hun land aan buitenlandse bedrijven. Tegelijk is Morning Star ook een innemend, observerend portret van de muziekcultuur en het dagelijks leven van de dorpsbewoners. Om de moed erin te houden, noemde visser Edmond zijn kano ‘Aza kivy’: laten we niet opgeven.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

White Cube

Netherlands, Belgium, Democratic Republic of the Congo - 2020 - Renzo Martens - 79 min.

De white cube kennen we van kunsttempels in wereldsteden, en het vervreemdende effect is dan ook groot als er midden in een Congolese palmolieplantage eentje verrijst. Tegelijk vestigt het de aandacht op de onderbelichte connectie tussen kolonialisme en de kunstwereld, bijvoorbeeld via multinationals die maar wat graag als sponsor optreden voor Westerse musea. Het kunstcentrum is onderdeel van een onorthodox plan van kunstenaar Renzo Martens om de lokale economie aan te zwengelen. Voormalige arbeiders van de plantage boetseren er beelden, die vervolgens in chocola worden gegoten en geëxposeerd in New York. Het geld dat de succesvolle tentoonstelling oplevert gebruiken de arbeiders, die doorgaans niet meer dan één dollar per dag verdienen, om land terug te kopen dat Unilever van hen confisqueerde. Met deze documentaire gaat Martens verder na Enjoy Poverty (2008), waarin hij straatarme Afrikanen aanzet hun eigen ellende fotografisch te exploiteren. Die film stelde vast dat de lokale bevolking er nog steeds niets aan overhield. White Cube documenteert een poging om de welvaartstroom om te draaien en de privileges die verbonden zijn met de kunstwereld in te zetten voor echte verandering.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies