Programma

Creatieve documentaires

IDFA Programma

IDFA’s programmeurs letten bij de selectie dit jaar extra op originaliteit en artisticiteit en boden zo meer ruimte aan de creatieve documentaire. We toonden aan dat het kijken van een documentaire je niet alleen iets leert over wat er speelt in de wereld, maar dat het ook een artistieke ervaring is die de horizon van de kijker op een andere manier verbreedt. We programmeerden dit jaar minder dan 300 films en projecten, en we selecteerden voor iedere competitie twaalf in plaats van vijftien inzendingen. Dit betekende de dat de lat voor onze selectie nog hoger werd gelegd en dat het kleinere aantal geselecteerde films vaker kon worden vertoond tijdens het festival.


Hoogtepunten


In 2018 nodigde IDFA Helena Třeštíková uit als hoofdgast van het festival. Deze ervaren filmmaker is een begrip in haar geboorteland Tsjechië en IDFA koos ervoor haar authentieke werkwijze, waarbij ze haar personages vaak jarenlang volgt, ook bij documentaireliefhebbers buiten Oost-Europa onder de aandacht brengen. Třeštíková stelde een Top 10 samen van haar favoriete documentaires en lichtte deze toe in een Filmmaker Talk. Daarnaast vertoonden we een retrospectief van haar eigen werk.

Het publieksprogramma wordt ondersteund door Fonds 21, VSBfonds, Creative Europe Media, Stichting Democratie en Media en Prins Bernard Cultuurfonds.

Link: Třeštíková monteert pas na het draaien, ook als dat 37 jaar duurt


Voor het eerst brachten we documentaire met podiumkunst samen tijdens IDFA on Stage, een programma met vier voorstellingen, waaronder de wereldpremière van de volledig gerestaureerde en gedigitaliseerde versie van Dziga Vertov’s Anniversary of the Revolution (1918). De film werd begeleid met live muziek die het jaar van de Russische revolutie verbond met het heden.


Serialized


IDFA presenteerde dit jaar drie focusprogramma’s: Me, het grootste focusprogramma, onderzocht de persoonlijke en autobiografische documentaire; Space keek naar het gebruik van de fysieke ruimte in film; en Serialized experimenteerde met het format van de documentaireserie.

Waar komen inzendingen vandaan?

Voor het eerst in vier jaar zitten er meer films en projecten uit Oost-Europa dan uit Noord-Amerika in de selectie. Azië, Midden- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Afrika en Oceanië zijn nog altijd ondergerepresenteerd, maar leveren bijna allemaal meer dan ooit tevoren.

Films van vrouwelijke regisseurs op IDFA van 2014 tot 2018

Het aantal geselecteerde films van vrouwelijke regisseurs is nog steeds geen 50%, maar we komen daar dichter bij in de buurt dan in voorgaande jaren.

Programma's

Me

Het focusprogramma Me stelt de persoonlijke of autobiografische documentaire centraal.


Space
De fysieke ruimte in de documentaire is het startpunt voor dit focusprogramma.


IDFA DocLab: Humanoid Cookbook

Wat het betekent om mens te zijn in een door technologie ontregelde wereld. Dit programma werd mogelijk gemaakt door Nederlands Filmfonds, Google, Diversion Cinema en Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond.


Luminous
Het universele door de ogen van het individu.


Frontlight

Moedige filmmakers speuren naar de waarheid.


Serialized

De documentaireserie binnen een festivalsetting.

IDFA on Stage
Unieke evenementen die documentaire en podiumkunst combineren. Dit programma werd mogelijk gemaakt door Prins Bernard Cultuurfonds.


Masters
De meest recente films van cinematografisch meesters.

Best of Fests

Spraakmakende films van festivals wereldwijd.


Paradocs

Documentaires op het grensvlak van kunst en film.


Top 10

Onze hoofdgast Helena Třeštíková selecteert 10 van haar favoriete documentaires.


IDFA Junior

Klassiekers, spiksplinternieuwe jeugddocumentaires en een interactief randprogramma voor kinderen en hun ouders.

Talks

Naast honderden korte Q&A’s met publiek worden er verschillende uitgebreide nagesprekken – Doc Talks – gepresenteerd met filmmakers, experts en soms zelfs hoofdpersonen. Het publiek krijgt zo unieke achtergrondinformatie over de film en hoe deze tot stand is gekomen. Doc Talks zijn vaak gekoppeld aan films uit de focusprogramma’s, zoals Naomi Kawase’s Doc Talk, die onderdeel was van het programma Me.

Voor professionals organiseren we Industry en Filmmaker Talks. Dit zijn sessies met gerenommeerde filmmakers en producenten, over thema’s gerelateerd aan het vak van documentairemaken.


Dit jaar legden we 33 Talks vast op video en podcast om online terug te kijken en luisteren, wat met name interessant was voor Industry professionals die niet bij de sessies aanwezig konden zijn.