image

Partnerevents

IDFA selecteert in overleg met Deloitte documentaires die passen bij een van onderstaande thema's. Deloitte heeft de mogelijkheid documentaires intern te bekijken en te bespreken. Vervolgens wordt een passende moderator en spreker (filmmaker, hoofdpersoon, journalist of expert) voor het interview gezocht en ondersteunt IDFA bij het opstellen van de uitnodiging door filmteksten, filmstills en een trailer aan te leveren.

In Amsterdam werkt IDFA met tal van locaties waardoor er steeds een unieke combinatie kan worden gemaakt voor elk event. Een aantal voorbeelden van locaties zijn de VIP Lounge in Tuschinski, de Foyer van Eye, Felix Meritis, Compagnietheater, Ballroom van het Fashion For Good Institute, Christofori, Droog Amsterdam, het restaurant van het Amsterdam Museum, Soho House, De Zuiderkerk, Westergas, Koninklijke Groote Industriële Club, The Loft (A'DAM Toren) en Pakhuis de Zwijger.

De context: het verhaal van IDFA

Grote meerwaarde van IDFA is dat de films en projecten in een context worden geplaatst. Dat gebeurt door middel van gesprekken met regisseurs en publiek, reflecties door experts maar ook door evenementen en (online) publicaties.

De ervaring van een vertoning wordt zo een heel andere dan het louter passief ondergaan van het werk van een maker.

Die context onderscheidt een filmvertoning bij IDFA van een reguliere vertoning en draagt bij tot het evenement dat IDFA is: een arena voor de vertoning van films en het voeren van een debat over documentairevormen én maatschappelijke onderwerpen.

Toekomst, Technologie, Innovatie

Hoe moet de mens zich verhouden tot de planeet? Veel IDFA-films nodigen uit tot leren, denken en discussiëren over onderwerpen als genetische manipulatie, artificial intelligence, de link tussen taal en natuur, het streven naar duurzaamheid en het omgaan met techniek en innovatie in een onzekere toekomst.

Voorbeeld uit 2019: The Forum

De internationale elite komt ieder jaar samen op het World Economic Forum in Zwitserland om in besloten kring te praten over wereldthema’s. Filmmaker Marcus Vetter kreeg er, voor het allereerst, toegang achter de schermen.

Mens en maatschappij

De wereld als leefomgeving van de mens en de mens als onderdeel van die wereld. Veel IDFA-films tonen vanuit meerdere perspectieven de complexe en steeds veranderende wereld. Ze leren ons die wereld te begrijpen, zodat we ons een mening kunnen vormen over thema's als inclusiviteit, migratie, gezondheid, religies en feminisme. Ook dragen deze films eraan bij dat we begrip krijgen voor de wijze waarop mensen in andere tijden of op andere plaatsen hun keuzes gemaakt hebben of maken.

Voorbeeld uit 2019: The Cave

Hoe run je een ondergronds ziekenhuis in een belegerd gebied in Syrië dat voortdurend gebombardeerd wordt? Als extra uitdaging hebben de manager en haar vrouwelijke collega’s ook nog eens te maken met diepgeworteld seksisme.

Kunst en cultuur

Om de wereld te kunnen snappen hebben we de kunsten nodig. Documentairemakers zijn de seismologen van de tijd. Ze zoeken de ruimte op daar waar het moeilijk wordt en geven daar vorm aan. Ze gaan over grenzen heen en vinden een filmvorm om mensen erover te laten praten. Om veranderingen te snappen hebben we de documentairekunst nodig.

Voorbeeld uit 2019: True Copy

Hoe kon kunstvervalser Geert Jan Jansen jarenlang ongestraft zijn Picasso's en Appels aan de man brengen? Een multimediale voorstelling over de kunst van het bedriegen die, behendig als de ‘meester’ zelf, soepel laveert tussen feit en fictie.