image

Deloitte x IDFA DocLab

Wat is DocLab?

Het doel van DocLab is het presenteren van ongedefinieerde kunstvormen aan een een breed publiek, door middel van twee competitieprogramma's, een conferentie, een markt, live events en een denktank en demodag voor professionals.

Expositie

Welke invloed heeft technologie op ons leven? Als onderdeel van het themaprogramma Domesticating Reality (2019) onderzoekt de DocLab Exhibition de aard van de fysieke ruimte in het digitale tijdperk.

Live events

Avontuurlijke en onvoorspelbare voorstellingen waarin digitale kunstenaars collectief experimenteren met het publiek en hun eigen werk.

Conferentie

De jaarlijkse DocLab Interactive Conference brengt digitale pioniers, kunstenaars en denkers bij elkaar voor een dag vol inspirerende presentaties, toekomstvisies en publieksexperimenten.

R&D Programma

Een baanbrekend en uniek vijfjarig R&D programma (2018 – 2022) dat het best omschreven kan worden als een living lab. Hier worden het hele jaar door nieuwe media kunstenaars nieuwe media projecten gerealiseerd en onderzocht. Deze documentaire projecten worden vervolgens gepresenteerd aan een kritisch (test)publiek tijdens IDFA. MIT doet als kennispartner fundamenteel onderzoek. Het R&D programma is een samenwerking tussen IDFA, MIT, het Ministerie van Economische zaken/ TKI-Click.nl en verschillende partners uit aanverwante sectoren.

Summit

De R&S Summit is een denktank integraal onderdeel van het DocLab R&D programma over interactieve en meeslepende media en kunst. Het doel is om inzichten te ontwikkelen en uit te wisselen via sectoroverschrijdende expertmeetings, kennis te presenteren die is opgedaan door onderzoeksprojecten en nieuwe samenwerkingen te verkennen om het opkomende mediaveld te bevorderen.

Deloitte x DocLab

Deloitte heeft de mogelijkheid om 6 gasten uit te nodigen voor de besloten openingsavond van DocLab.

2 medewerkers van Deloitte worden uitgenodigd voor de besloten denktank van het R&D Programma: de Summit.

Daarnaast kan er een besloten rondleiding worden georganiseerd door de interactieve expositie bijvoorbeeld voor de werving van talent.

Uiteraard is er ook gelegenheid om relaties uit te nodigen voor unieke interactieve live events.

Voorbeelden uit voorgaande edities

Only Expansion

Deze audiotour die in real-time reageert op je omgeving bekijkt de wereld in vluchtige momenten of juist geologische tijdsschalen, en laat je zo reflecteren op hoe onze relatie tot dit landschap zal veranderen door de klimaatcrisis.

Climate Crimes

Een overrompelende visualisatie van de cyclische verbanden tussen klimaatverandering, luchtvervuiling en mondiale migratie. Projecties van wetenschappelijke data op een koepelvormig scherm geven inzicht in oorzaak en gevolg.

-22.7°C. The Full Dome Experience

De Franse muziekproducent Molécule wordt “de pionier van de nomadische elektronische muziek” genoemd. Na zijn debuutalbum 60°43' Nord, waarvoor hij 34 dagen op een vissersboot meevoer over de Atlantische Oceaan, is hij voor -22.7°C afgereisd naar Groenland. Vanuit een afgelegen Inuitdorp maakte hij tochten langs gletsjers en fjorden, waar hij met zijn “survival elektrokit” opnames maakte van omgevingsgeluiden: de fluitende wind, het zware gekraak diep in het arctische ijs en de knisperende sneeuw. Die bewerkte hij om ze daarna te mixen met beats. De begeleidende 360-gradenvideo benadrukt het fysieke karakter van zijn muziek. We horen het landschap als ware het een levend organisme. Als passagier in een gemotoriseerde sloep of hondenslee wordt de beleving nog directer en realistischer. Totdat de klanken een gat slaan in het oppervlak van de werkelijkheid en je naar een ander niveau brengen, diep onder het ijs of juist hoog in het door noorderlicht gestreelde firmament.

Year of The Robot

Wat gebeurt er als mens en machine elkaar ontmoeten? Filmmaker Yves Gellie reisde twee jaar lang met een robot langs een aantal ziekenhuizen en zorginstellingen in Frankrijk en België en legde vast hoe de bewoners contact maken met een kunstmatig wezen. Het gekozen exemplaar, een bescheiden tafelmodel met een kinderlijke stem en vriendelijk knipperende ogen, blijkt afwisselend vertedering, nieuwsgierigheid, vertrouwen of irritatie te wekken, en soms lichte verwarring – van beide kanten. Gellie verraadt zijn achtergrond als fotograaf in de strakke kadrering en egale belichting, die de scènes een hoog esthetisch gehalte verlenen. De gespreks-, spel- of danspartners van de robot zijn ouderen die soms Alzheimer of dementie hebben, maar ook jongere mensen met autisme of neurologische aandoeningen.

Eat Tech Kitchen

La cucina futurista, in 1932 gepubliceerd door de Italiaanse dichter Filippo Marinetti, was een manifest vermomd als culinaire publicatie. De futuristen voorzagen een hoogtechnologische toekomst waarin gemotoriseerde snelheid en mannelijke daadkracht centraal zouden staan. Pasta is voor slappelingen, vond Marinetti. Hij stelde daar een wetenschappelijk gefundeerde kookkunst tegenover, met ozonverstuivers en chemische bewerkingen om vitamines te conserveren. Het was een soort moleculaire gastronomie avant la lettre maar dan extremer. Inmiddels leven we in de technologische samenleving die de futuristen nastreefden, maar ziet die er heel anders uit dan zij bedacht hadden. Reden voor kunstenaars Klasien van de Zandschulp en Emilie Baltz om het futuristisch koken nieuw leven in te blazen. Een rudimentaire chatbot nodigt bezoekers uit hun dromen en angsten over de toekomst te delen, en stelt op basis daarvan gerechten samen. Vergelijkbaar met Marinetti, die een revolutie van de Italiaanse eetcultuur propageerde, ontstaan zo nieuwe rituelen en recepten voor het digitale tijdperk.

In Event of Moon Disaster

Op 20 juli 1969 vierde een groot deel van de wereld de “reusachtige sprong voor de mensheid” die de succesvolle maanlanding betekende. Vijftig jaar later ziet niets er meer zo vanzelfsprekend uit. In Event of Moon Disaster illustreert de mogelijkheden van deepfake-technologieën via een herverbeelding van deze baanbrekende gebeurtenis. Wat als de missie van Apollo 11 verkeerd was gelopen en de astronauten niet naar de aarde waren teruggekeerd? Voor deze mogelijke uitkomst was een noodspeech voorbereid, die nooit door president Nixon uitgesproken werd – tot nu. De installatie dompelt je onder in deze alternatieve geschiedenis en vraagt ieder van ons stil te staan bij de manieren waarop nieuwe technologieën de waarheid kunnen verbuigen, verdraaien en vertroebelen.